Gratis stock photos kan
koste dig mange penge!
Det kan være rigtig fristende at anvende billeder fra de gratis billeddatabaser med stock photos, der er på internettet. Mange gør rigtig meget ud af at fortælle, at billederne må bruges til kommercielle formål og ændres efter forgodtbefindende. Helt frit, helt uden restriktioner.
Læser man teksten grundigt og får alt det ”med småt” med, er tingene ikke så ligetil. Her fremgår det, at andre personers rettigheder i forbindelse med billedet – herunder patent-, varemærke- eller personlige rettigheder – IKKE tilsidesættes. Det betyder, at det kun er fotografen, der har givet lov til at billedet kan bruges frit. Der kan være personer på billedet, der ikke har givet tilladelse til fri anvendelse, og deres rettigheder gælder stadig.
Stock photos med personer
I praksis betyder det, at enhver genkendelig person (f.eks. en model), der er på billedet, har rettigheder. De kan derfor nedlægge forbud mod, at deres billede bruges til noget, de ikke bryder sig om.
Hvis de er bekendt med, at de ved at nedlægge forbud, kan komme til at forhandle sig til en betydelig kompensation, bør man nok gå ud fra, at de som udgangspunkt vil være modstandere af at blive brugt til noget som helst. Altså, i hvert fald indtil der er kommet en pose penge hen over bordet… 🙂
Varemærker
Det betyder også, at man kan komme rigtig galt afsted, hvis man henter et gadebillede, hvor der er et McDonalds-logo gemt et sted, og f.eks. anvender det i en reklame for stærk alkohol eller noget andet, som kunne være kontroversielt i forhold til McDonalds-varemærket.
Hvis du kigger på de kommercielle databaser med stock photos, vil du se, at der af samme årsag stort set aldrig forekommer logoer.
Beskyttede vartegn og bygninger
Det samme gælder beskyttede vartegn som f.eks. Eiffeltårnet, som med sin aftenbelysning er beskyttet, og kun må anvendes mod betaling på billeder som anvendes kommercielt. Ligeledes gælder det for interiør-billeder fra kirker og slotte i Europa, billeder fra tyske parker og Den Europæiske Unions Domstols bygninger, der som udgangspunkt slet ikke må være på billeder som anvendes til reklameformål – bare for at nævne nogle få af de mange ting, der ikke må være i billederne.
Nogen gange kan man forhandle sig til en løsning, mens man andre gange bliver mødt med erstatningskrav og sagsanlæg – og uanset hvad, skal man være klar over, at det er brugerens (DIN) egen opgave at få fat i en model- eller property-release fra modeller og ejere af varemærker, logoer og andet, der kan være beskyttet af rettigheder, ud over fotografens ophavsret.
Sikker brug af stock photos
Mine bedste råd til dig der læser dette er derfor:
- Undgå så vidt muligt, at der er genkendelige personer, varemærker eller beskyttede vartegn, på de gratis billeder du bruger.
- Er (1.) ikke en mulighed, så køb rettighederne til billedet via en billeddatabase med stock photos, som har sikret sig modellernes tilladelser til kommercielt brug, og som medleverer en model-release (typisk en PDF-fil som kan hentes sammen med billedet). Property-releases (varemærker og vartegn) skal man nogen gange selv skaffe, men specielt varemærker forekommer som nævnt meget sjældent på billeder fra seriøse billeddatabaser.
Der er selvfølgelig også en langt mere enkel, sikker og effektiv løsning:
Få taget dine egne billeder til din reklame og firmaprofilering – og nej, det behøver ikke koste en hel bondegård.