Gratis billeder kan koste dig mange penge!

Det kan være rigtig fristende at anvende billeder fra mange af de gratis billeddatabaser, der efterhånden er dukket op på internettet, specielt fordi der gøres rigtig meget ud af at fortælle, at billederne må bruges til kommercielle formål og ændres efter forgodtbefindende – helt uden restriktioner.

Læser man teksten grundigt og får alt det ”med småt” med, fremgår det imidlertid, at andre personers rettigheder i forbindelse med billedet – herunder patent-, varemærke- eller personlige rettigheder – IKKE tilsidesættes. Det betyder, at selvom fotografen har givet lov til at billedet kan bruges frit, kan der være andre personer, der ikke har givet tilladelse til fri anvendelse, og deres rettigheder gælder stadig.

I praksis betyder det, at enhver person (f.eks. en model), der er på billedet, kan nedlægge forbud mod, at deres billede bruges til noget, de ikke bryder sig om – og hvis de er bekendt med, at de ved at nedlægge forbud kan komme til at forhandle sig til en betydelig kompensation, bør man nok gå ud fra, at de som udgangspunkt vil være modstandere af at blive brugt til hvad som helst, indtil der er kommet en pose penge hen over bordet… 🙂

Det betyder også, at man kan komme rigtig galt afsted, hvis man henter et gadebillede, hvor der er et McDonalds-logo gemt et sted, og f.eks. anvender det i en reklame for stærk alkohol eller noget andet, som kunne være kontroversielt i forhold til McDonalds-varemærket.

Det samme gælder beskyttede vartegn som f.eks. Eiffeltårnet, som med sin aftenbelysning er beskyttet, og kun må anvendes mod betaling på billeder som anvendes kommercielt. Ligeledes gælder det for interiør-billeder fra kirker og slotte i Europa, billeder fra tyske parker og Den Europæiske Unions Domstols bygninger, der som udgangspunkt slet ikke må være på billeder som anvendes til reklameformål – bare for at nævne nogle få af de mange ting, der ikke må være i billederne.

Nogen gange kan man forhandle sig til en løsning, mens man andre gange bliver mødt med erstatningskrav og sagsanlæg – og uanset hvad, skal man være klar over, at det er kundens (DIN) egen opgave at få fat i en model- eller property-release fra modeller og ejere af varemærker, logoer og andet, der kan være beskytte af rettigheder ud over fotografens ophavsret.

SÅ mine bedste råd til dig der læser dette er:

  1. Undgå så vidt muligt, at der er genkendelige personer, varemærker eller beskyttede vartegn på de gratis billeder du bruger.
  2. Er (1.) ikke en mulighed, så køb rettighederne til billedet via en billeddatabase, som har sikret sig modellernes tilladelser til kommercielt brug, og som medleverer en model-release (typisk en PDF-fil som kan hentes sammen med billedet). Property-releases (varemærker og vartegn) skal man som regel selv skaffe.

Der er selvfølgelig også en langt mere enkel, sikker og effektiv løsning:

Få taget dine EGNE billeder til din markedsføring – og nej, det behøver ikke koste en hel bondegård.

Beregn din pris

GemGem